Over Bewonersbelangen
Bewonersbelangen Binnenstad Gouda is er voor en door bewoners van de binnenstad. We zijn een platform voor verschillende initiatieven in de binnenstad. Als vrijwilligersorganisatie willen we de belangen van de bewoners van de binnenstad van Gouda behartigen. Die doen we o.a. door de verschillende plannen voor de binnenstad van de gemeente en andere organisaties op de voet te volgen. We proberen in een zo vroeg mogelijk stadium hierover mee te denken en mee te doen.
Heb je een initiatief, wil je iets in jouw buurt realiseren? We helpen je graag verder om jouw initiatief mogelijk te maken.
Privacybeleid
Lees hier ons Privacybeleid.
Wij gebruiken in deze website alleen functionele cookies, waar geen toestemming voor nodig is.
Recente berichten
- Buurtbijeenkomst Oosthaven, Westhaven en Peperstraat10 oktober 2024 - 09:48
- Bewoners niet geïnformeerd over fietsparkeerverbod Agnietenstraat1 augustus 2024 - 11:49
- Fietsenstalling Agnietenstraat nog niet klaar17 april 2024 - 13:29
Volg ons op Facebook
Laatste tweets
Onze Nieuwsbrief Themanummer over het parkeerbeleid
https://mailchi.mp/190a4eebbc3d/nieuwsbrief-bewonersplatform-binnenstad-gouda-september-6274961?e=f5231cd99d
Wijkmobiliteitsplan Binnenstad in de gemeenteraad – Inspraak avond 20 maart
Geen categorieDe gemeenteraad zal op 12 april onder andere beslissen over de wijkmobiliteitsplannen voor de Binnenstad, Korte Akkeren en Kort Haarlem.
Daartoe werd er 20 maart een informatie sessie gehouden door de commissie Fysieke Leefomgeving van de Gemeenteraad Gouda. Op die avond kon iedereen zijn/haar visie op deze plannen geven aan de raad.
De enorme opkomst van 19 insprekers (en veel toehoorders) liet duidelijk zien dat de plannen grote impact hebben op burgers en ondernemers. De gehele sessie is opnieuw te bekijken op de website van de gemeente.
Ook wij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om met name te hameren op het beschikbaar stellen van meer en betere alternatieve parkeergelegenheid voordat er overgegaan wordt tot het instellen van een vergunningen plafond en het opheffen van parkeerplaatsen.
Hier volgt de tekst die wij hebben uitgesproken:
“ Ik sta hier namens “Bewonersbelangen Binnenstad Gouda”.
Wij hebben deelgenomen aan diverse bijeenkomsten ter voorbereiding van het mobiliteitsplan binnenstad, waarbij onder leiding van GoudAppel gediscussieerd is over knelpunten en mogelijke oplossingen. GoudAppel heeft daarna, samen met de gemeente, dit mobiliteitsplan opgesteld. Dit is dus een plan van het college, niet van ons.
Er zijn er door diversen partijen 27 zienswijzen ingediend. Geen van de vele argumenten daarin hebben tot een aanpassing geleid. Zeer teleurstellend voor de indieners. Dit wekt geen vertrouwen in de inspraakprocedures. Het is nu aan de Raad om dat te herstellen.
Het plan bevat zeker positieve punten, maar gaat mank op een gebrek aan inzicht over de consequenties van bepaalde maatregelen.
Ons grootste bezwaar is hoe de vermindering van parkeerplekken gerealiseerd wordt:
Wij maken ons dus ernstig zorgen: drastische afbouw zonder adequate alternatieven leidt tot leegloop van de binnenstad door gezinnen, maar ook van het kapitaalkrachtige deel van de bevolking. Het bewonersprofiel van de binnenstad zal niet meer zo divers zijn als nu. Het aantal bewoner-eigenaren zal drastisch dalen.
Gevolg: slecht onderhouden panden, vooral bewoond door jongeren, en geen spelende kinderen meer op straat.
Kortom, wij voorzien een weliswaar groene, maar verpauperende binnenstad zonder aantrekkingskracht voor bewoners en bezoekers.
Wij roepen dan ook op: zorg éérst voor voldoende extra alternatieve parkeergelegenheid, met name aan de westkant van de binnenstad, vóórdat je begint met een plafond en aan het verminderen van parkeerplekken. “
Overleg met wethouder over opheffen 28 parkeerplaatsen
Geen categorieOmdat deze beslissing zonder enig overleg en zo plotseling door de gemeente is genomen hebben wij een gesprek aangevraagd met de wethouder. Dit heeft woensdag 8 maart plaatsgevonden.
Verslag van het overleg tussen de gemeente (de verantwoordelijke wethouder en twee ambtenaren) en Bewonersbelangen Gouda (BBG) inzake parkeerplekken aan de Lage Gouwe
De gemeente opent en licht haar beslissing toe over de noodzakelijkheid van de maatregel:
Als BBG lichten wij ons standpunt toe, waaronder de gebrekkige communicatie; compensatie voor bewoners en eventuele technische alternatieven om het schrappen van parkeerplekken te vermijden.
De gemeente legt uit dat, gezien de aard van de problemen, en na terdege onderzoek, er geen valide technische alternatieven zijn. Men wil per omgaande het verkeersbesluit aanpassen voor vrachtverkeer (max. 20 ton).
Er volgt discussie over compensatie, waarbij uitgebreid wordt in gegaan op de complexiteit hiervan: “niemand heeft een vaste plek, dus wie compenseer je en waarom anderen dan weer niet”. Ook een gereduceerd tarief in Q-Park Bolwerk wordt als maatregel door de gemeente afgewezen, omdat dit niet fair is tegenover de huidige abonnees van Q-park.
Omdat er in de binnenstad twee soorten vergunning zijn: 1 voor alleen de binnenstad en 1b voor een deel van de binnenstad aan oostzijde waarmee ook op klein Amerika en de Schouwburg geparkeerd mag worden, stellen wij (BBG) voor om de bewoners van Hoge- en Lage Gouwe die een parkeervergunning voor de binnenstad hebben de extensie 1b aan te bieden. Voordeel: kost de gemeente geen extra geld en kan als ‘doekje voor het bloeden’ gezien worden, daar waar er eigenlijk geen redelijke alternatieven voor compensatie zijn. De gemeente zegt toe deze mogelijkheid nader uit te laten werken en om te willen zetten. De gemeente zal dan de betrokken vergunninghouders per brief hierover informeren.
Ten aanzien van de communicatie heeft de gemeente niet echt een steekhoudend argument kunnen presenteren waarom men zo laat de bewoners geïnformeerd heeft. Tijdens deze discussie en bij aandringen van ons blijkt dat de gecommuniceerde ’tijdelijkheid’ van de maatregel volgens de gemeente alleen is omdat het wegnemen van parkeerplaatsen in de binnenstad onderdeel is van het Mobiliteitsplan en dit nog niet definitief is goedgekeurd. BBG benadrukt dat dit zo zeker niet door bewoners gelezen wordt en dat iedereen ’tijdelijk’ letterlijk zal nemen, waarbij dus verwacht wordt dat na herstel van de kademuren de 28 parkeerplekken weer terugkomen. Wij geven het dringende advies dat de gemeente dit aspect in haar communicatie eerlijk toelicht.
De vergadering vond plaats in een open en constructieve sfeer, waarbij tijdens de inhoudelijke discussies diverse ideeën uitgewisseld werden.
WIJKMOBILITEITSPLAN BINNENSTAD
Geen categorieDe gemeente heeft een plan gemaakt wat een grote impact zal hebben op de binnenstad bewoners. Hoe autoluw gaat het worden? Waar laat je straks je auto? Is parkeren straks nog betaalbaar?
Wij, als Bewonersbelangen Binnenstad Gouda, hebben afgelopen jaar al onze input gegeven aan de opstellers van dit plan wat veel nu veel goede punten bevat.
Op een eerdere versie hebben wij al al begin december een reactie aan het college van B&W gestuurd. Dat heeft op 13 December besloten om een aangepaste versie naar de Gemeente Raad te sturen.
Deze nieuwe versie is ook op de website van de gemeente gepubliceerd.
Daar vind je alle informatie, inclusief deze link naar het plan zelf en de bijlagen.
Laat je mening horen!
Tot 25 januari kan iedereen de gemeente laten weten wat je van de plannen vindt. Maak daarvan gebruik want elke reactie telt.
Gewoon een mailtje naar gemeente@gouda.nl is voldoende met als onderwerp: Zienswijze Wijkmobiliteitsplan Binnenstad.
Ook wij hebben een zienswijze ingediend op het Wijkbiliteitsplan Binnenstad naar de gemeente gestuurd.
Dit plan bevat veel elementen die wij van harte ondersteunen zoals:
Maar er staat ook een aantal ingrijpende maatregelen in dit plan waarvan wij vinden dat deze aangepast moeten worden.
Belangrijkste aanpassingen die wij bepleiten:
Laat ook jouw mening horen aan de gemeente over deze plannen.
Daarbij staat het je vrij om (delen) van onze zienswijze over te nemen.