Over Bewonersbelangen
Bewonersbelangen Binnenstad Gouda is er voor en door bewoners van de binnenstad. We zijn een platform voor verschillende initiatieven in de binnenstad. Als vrijwilligersorganisatie willen we de belangen van de bewoners van de binnenstad van Gouda behartigen. Die doen we o.a. door de verschillende plannen voor de binnenstad van de gemeente en andere organisaties op de voet te volgen. We proberen in een zo vroeg mogelijk stadium hierover mee te denken en mee te doen.
Heb je een initiatief, wil je iets in jouw buurt realiseren? We helpen je graag verder om jouw initiatief mogelijk te maken.
Privacybeleid
Lees hier ons Privacybeleid.
Wij gebruiken in deze website alleen functionele cookies, waar geen toestemming voor nodig is.
Recente berichten
- Buurtbijeenkomst Oosthaven, Westhaven en Peperstraat10 oktober 2024 - 09:48
- Bewoners niet geïnformeerd over fietsparkeerverbod Agnietenstraat1 augustus 2024 - 11:49
- Fietsenstalling Agnietenstraat nog niet klaar17 april 2024 - 13:29
Volg ons op Facebook
Laatste tweets
Onze Nieuwsbrief Themanummer over het parkeerbeleid
https://mailchi.mp/190a4eebbc3d/nieuwsbrief-bewonersplatform-binnenstad-gouda-september-6274961?e=f5231cd99d
Buurtbijeenkomst Oosthaven, Westhaven en Peperstraat
Geen categorieBewonersbelangen Binnenstad Gouda organiseert met enige regelmaat, in samenwerking met de Gemeente Gouda, bijeenkomsten om bij de bewoners op te halen welke problemen er leven in een bepaald gebied van de stad en om hen te informeren over mogelijke plannen van de Gemeente in dat gebied.
Woensdagavond 2 oktober werd dit georganiseerd voor de bewoners van de Oosthaven, Westhaven en Peperstraat in Sociëteit de Réunie aan de Oosthaven.
Aanwezig
Gemeente:
Wilko Hoogwerf en Eugène Ultee: Stadstoezicht Jeugd BOA’s
Martijn Baerveldt: Gebiedsbeheerder
Manouk Boulogne: Medewerkster Bureau dagelijks beheer
Yvonne van Asseldonk: Opdrachtgever projecten openbaar gebied
Bewonersbelangen Binnenstad Gouda (BBG):
– Jans Schraven (Westhaven) – voorzitter en moderator van de avond
– Ton Schoenmakers (Turfmark)
– Wijnand Scholtens (Peperstraat)
– Marie-Louise Pierson (Spieringstraat) – notulist
Bewoners: ongeveer 40 personen.
Start 20:00 uur
Welkom door Jan Schraven, voorzitter van BBG, die kort het doel en de opzet van de avond toelicht.
BBG heeft diverse onderwerpen aangedragen gekregen via de mail en deze doorgestuurd naar Martijn (gemeente). Deze avond komen er een aantal aan bod in de drie onderdelen die op de agenda staan. De andere vragen/verzoeken uit de mails zullen later nog beantwoord worden.
De werking Slim melden app wordt uitgelegd door Manouk en zij deelt een folder uit van de app. Die app kun je gebruiken om iets over de openbare ruimte te melden, bv. lantaarnpalen, vuilnis, losliggende tegels, ed.
Je ziet ook alle lopende meldingen op de kaart in de app.
De app zorgt ervoor dat jouw melding direct doorgestuurd wordt naar de juiste afdeling. Als je jouw mailadres opgeeft krijg je een melding wanneer het is opgelost. Dat moet in principe binnen 10 werkdagen zijn.
uit de zaal:
– De app bevat wel veel “meldingen” die blijven staan zodat het lijkt alsof er heel veel mis is. Uitleg: Komt ook doordat er ook “verzoeken” gemeld worden en die duren langer voordat ze opgelost kunnen worden.
– Ook een opmerking dat de app. goed werkt.
– Ervaring met reacties van de gemeente op meldingen van weesfietsen: Ze doen er niets aan, laten het zo en gaan ze niet labelen. Dat voelt als niet serieus genomen.
Weesfietsen zijn fietsen die blijven staan. Hoe gaat dat?
Als Handhaving een melding krijgt over bijv. overlast gevende fietsen: Voeg dan graag een foto erbij en omschrijving van de fietsen. Dan gaat Handhaving kijken of het een wrak is (bijv. ontbrekend wiel en geen lekke band) of niet. Wrakfietsen mogen na 3 dagen weg. Maar weesfietsen mogen pas na 12 weken weggehaald worden. Wanneer het label eraf is gehaald, begint het proces weer van voor af aan. Er wordt door de Gemeente gewerkt om dit proces in te korte naar vier weken.
Vraag: ik zag mensen dreggen in de gracht met een zware magneet, is dat de gemeente? Nee, dat zijn particulieren op zoek naar oude metalen ‘schatten’.
Komt er beleid dat er geen fietsen meer op de bruggen vastgemaakt worden?
Dat staat (nog) niet op de planning. Vastmaken aan de bruggen wordt ook gedaan door bewoners die de fiets niet thuis kwijt kunnen en deze dus ergens goed aan vast willen zetten, zoals aan een brug. Er zijn helaas geen andere veilige stallingen op straat.
Komen de fietsenrekken tegenover La Cubanita weer terug?
Die zijn weggehaald ivm. Corona terras voor La Cubanita, maar dat is er niet meer.
Gemeente: graag dit melden via de app.
Gebrek aan ladders in de Haven: dit is een veiligheidsrisico voor mensen die te water raken. Gemeente geeft aan dat er bij het renoveren of het vervangen van kademuren uitklimvoorzieningen worden meegenomen.
Martijn Baerveldt en Yvonne van Asseldonk zullen het aanbrengen van uitklimvoorziening bij bestaande kade muren (opnieuw) bij het bestuur onder de aandacht brengen. Tip vanuit de zaal: In Amsterdam hebben ze lijnen gemaakt langs de kademuren zodat je je in elk geval kunt vasthouden.
Voorheen werd voor elk project apart bedacht hoe het moest worden ingericht en de AOK (Adviescommissie omgevingskwaliteit) kon het niet toetsen omdat er geen kader was.
Nu is dit Kwaliteitsplan Openbaargebied Binnenstad gemaakt, waarin allerlei beleidszaken zijn opgenomen. Dat is nu het kader. Er is daarvoor ook naar de historie gekeken, wat men, als het even kan, terug wil laten komen in de straatinrichting.
Ook is uitgewerkt hoe de binnenstad is ontstaan en hoe we dat willen zien. Voor verschillende type straten in de binnenstad is een principe inrichting uitgewerkt.
Daarnaast is de LIOR (Leidraad Inrichting Openbare Ruimte) uitgewerkt voor de binnenstad. Dit sluit aan op het door de raad vastgestelde kwaliteitsplan . In de LIOR staat wat voor meubilair, welke kleuren, stenen, verlichting etc. toegepast worden in de binnenstad.
Plannen in de binnenstad komen jaren:
– verlaging waterpeil in een deel van de Binnenstad
– veel aanpassingen aan riolering
– vervanging bekabeling verlichting, die zo oud is dat deze veel problemen geeft.
Gemeente doet erg haar best om zoveel mogelijk zaken in een keer te doen, maar heeft daarbij met veel partijen te maken: water, gas, elektriciteit, riool, kabelbeheerder, etc.
Zo is Stedin bezig met vervanging oude gasleidingen in de binnenstad, wat in 2027 klaar moet zijn. Daarbij worden nieuwe leidingen gelegd, maar soms ook een kous door de oude getrokken. Op die wijze hoeft er minder straat open.
Vraag: waar zijn de speciale stenen (warmoesstenen) die aan het begin van de Tiendeweg lagen, gebleven? Daarvan waren er veel kapot en dermate slecht (te slecht van kwaliteit voor bestrating), dat ze niet meer terug gelegd zijn. De stenen die nog heel zijn, zijn opgeslagen en wachten op een mogelijke herbestemming.
20:50 Pauze met drankje
21:00 2e deel
De Oost- en Westhaven zullen de komende 10 jaar niet opnieuw bestraat worden, dat staat niet op de planning.
Wat gebeurt en op de Veerstal?
Er is al een concept tekening van de Veerstal? Die zal BBG in de nieuwsbrief zetten (november) zodat mensen al een indruk krijgen.
Over de plannen voor de herinrichting van de Veerstal is BBG als organisatie betrokken. Q1 2025 zal het plan klaar zijn en dan zullen er bewonersavonden worden georganiseerd door de gemeente.
Vraag: er is een 30 km zone op de Haven, kan er een flitspaal komen? (NB: 30km geld voor de gehele binnenstad)
De snelheden worden jaarlijks gemeten. In de Westhaven is die op een traject gemeten op gemiddeld 28-31 km p/u (85%). Maar er zijn ook uitschieters. Bij zo’n uitslag is er geen aanleiding voor een flitspaal. Als iemand 50km rijdt kun je daar niets tegen doen omdat de weg niet is ingericht volgens 30km. Aanwezigen zijn van mening dat er veel te hard gereden wordt.
Vraag: om verkeer remmende maatregelen op de Westhaven voor de Korte Noodgodstraat zodat het veiliger is om met de fiets uit de Korte Noodgodstraat te komen. Onlangs is een voornemen om hier een voorrangskruising van te maken, na het indienen van een vijftal bezwaren, ingetrokken.
Discussie over drempels, die ook zorgen voor extra trillingen in aangrenzende woningen. Een simpele oplossing is er niet.
Vraag: Waarom nu her-straten in de Peperstraat? Omdat de huidige bestrating erg ongelijk is en er diverse klachten hierover zijn ontvangen.
Komend jaar (2025) zal de gehele Peperstraat her-straat worden (NB: geen herinrichting!). Daarbij zullen de oude klinkers, die uit de Tiendeweg gekomen zijn, worden gebruikt. Hergebruik dus van de rode/bruine stenen. Die liggen nu opgeslagen en moeten daar per 1-5-2025 weg.
Stedin moet nog leidingen vervangen in de Peperstraat. De gemeente hoopt dat dit in Q1 2025 gedaan wordt zodat de straat na het her-straten niet opnieuw open hoeft.
Het her-straten in de Peperstraat is wat ingewikkeld vanwege de voortuintjes en eigen stoepen, daarom heeft de gemeente er een projectleider opgezet. Die zal zorgen voor goede communicatie en overleg.
Zaal: Peperstraat is op veel plaatsen heel schuin. Graag zo straten dan het (ook het water) afloopt naar de gracht. Maar de panden liggen soms lager dan de kademuur en dan kan het niet? Een gat maken boven in de kademuur lijkt toch mogelijk?
Graag rekening houden met de hoogte verschillen en zorgen dat je straks beter kunt lopen.
Worden de trottoirs ook meegenomen? Bij vorige herinrichting konden bewoners kiezen voor een andere inrichting (dan gewone stoeptegels) mits men de meerkosten betaalde. Er is toen veel van gebruik gemaakt. Daar zal nu weer met bewoners over gesproken worden. Er zal ruimte zijn voor andere inrichting van de stoep.
Veerstal
Verzoek uit de zaal om vanuit de Veerstal ook direct de Bogen in te kunnen (zoals vroeger), zodat het verkeer niet de omweg Oosthaven/Westhaven hoeven te nemen. Dat zal deel van de verkeersdruk wegnemen (in de oude inrichting van de weg was dit mogelijk!).
BBG zal dit daar in elk geval promoten bij de herinrichting van de Veerstal.
Begin 2025 zal er een bewonersavond georganiseerd worden voor het her-straten van de Peperstraat die in 2025 plaats zal vinden. Dan zal het plan besproken worden met de bewoners.
21:35 afsluiting van de avond
BBG zal zorgen voor een verslag van wat deze avond is besproken en dit rondsturen naar alle mensen die hun mailadres hebben opgegeven op de lijst die is rond gegaan.
Na afloop waren een aantal bewoners zeer teleurgesteld dat de gemeente momenteel geen concrete plannen heeft om de Oost- en Westhaven nieuw in te richten en groener te maken. Auto’s vervangen door groen is wel de toekomst, maar staat nu (nog?) niet op de planning.
Bewoners niet geïnformeerd over fietsparkeerverbod Agnietenstraat
Geen categorieSinds een paar weken mag je rondom de Agnietenkapel geen fietsen of brommers meer parkeren op straat. Dat mag alleen nog in fietsenrekken of in de nieuwe fietsparkeergarage aldaar. Zo wil men ervoor zorgen dat mensen gebruik maken van de nieuwe fietsparkeergarage en dat vele geparkeerde fietsen die overal in dat gebied staan verdwijnen.
Helaas heeft de gemeente hierbij niet aan de impact op de bewoners gedacht, noch hen hierover geïnformeerd. De fietsparkeergarage is niet 7/24 uur open en dus voor bewoners geen alternatief wanneer je je fiets niet op eigen terrein kunt stallen. Daarom hebben wij in alle brievenbussen in dat gebied op 29 juni voorzien van de onderstaande flyer.
—————————————————————————
Waar parkeer jij je fiets nu?
Sinds een paar weken heeft de gemeente een fietsparkeerverbod ingesteld in jouw omgeving. Als Bewonersbelangen Binnenstad hebben wij contact gezocht met de gemeente en vernomen dat jullie als omwonenden hierover niet zijn geïnformeerd. Daarom doen wij dit nu en willen graag weten wie hier last van heeft.
Wat betekenen deze borden?
Je mag je fiets binnen het aangegeven gebied alleen nog in officiële fietsenrekken parkeren, nergens anders op straat. Doe je dat wel, dan loop je de kans dat je fiets door de gemeente verwijderd wordt. Hij staat dan in het fietsdepot Goejanverwelledijk 10 (naast begraafplaats de IJsselhof). Daar kun hem ophalen na betaling van 30,- euro.
Bezwaar maken?
Ben je het niet eens met dit verbod, of zijn er fietsenrekken nodig zodat jij jouw fiets goed kunt stallen, dan kun je bezwaar maken bij de gemeente.
Je maakt dan bezwaar tegen art.5.6 van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening).
Dat kun je doen via de website van de gemeente: http://www.gouda.nl, zoek op “bezwaar” en je vind het onder “direct regelen”.
Indien gewenst kunnen wij je daarbij helpen.
Neem contact met ons op via het mailadres info@binnenstadgouda.nl .
Namens het bestuur Bewonersbelangen Binnenstad Gouda,
Marie-Louise Pierson & Kees Jaap Budding
Website: www.binnenstadgouda.nl
———————————————————————–
Fietsenstalling Agnietenstraat nog niet klaar
Geen categorieDe verbouwing van het pand waar voorheen de speelgoedzaak van Bart Smit in zat is in volle gang, maar nog lang niet af. Hier wordt de nieuwe inpandige fietsenstalling gemaakt. Die stalling zal het volgende bieden:
Helaas lukte het niet om deze verbouwing nu al klaar te hebben zoals op de borden om het pand staat. De verwachting is dat het eind juni of zelfs begin juli zal worden.
Voor wie al nieuwsgierig is naar het resultaat kan hier de plattegrond bekijken: Fietsenstalling_ontwerp